2021-10-11 14:43Nyheter

Health Solutions på "Vägen in i vården"

Den 14 oktober arrangeras Vägen in i vården, ett "matchmaking-event" där produktbolag inom MedTec får möjlighet att lyfta fram idéer och lösningar för en rad viktiga aktörer inom vården i Västra Götalandsregionen.  Inför eventet har bolagen haft möjlighet att skicka in bidrag med sina idéer och lösningar för vården, dessa matchas sedan mot aktörer inom Västra Götalandsregionen vilka erbjuds att ta del av dessa idéer.

En mängd bidrag har lämnats in och av dessa bidrag har sju stycken valts ut och kommer att få presentera sitt bidrag för en panel bestående av representanter från följande: Västra Götalandsregionen, Gothia Forum och Calanderska från vårdsidan samt AZ Healthworks, J&J och Lif från näringslivssidan.

Ett av de sju utvalda bidragen är Health Solutions "Segmented Screening Tools", vilket är ett koncept där enkla och skalbara pre-screeningverktyg används i en stor populationsgrupp. Syftet är att hitta de individer som uppfyller kraven för att gå vidare i screeningen och därigenom även minska antalet individer för vilka man måste använda sig av mer kostsamma metoder för att ställa en diagnos (t ex gentester). Med denna metod kan diagnosområden som idag anses för kostsamma att screena bli möjliga att screena.

Arrangörer är: Health Innovation West

CEO Health Solutions