2021-11-25 08:51Nyheter

FHabian del av viktig satsning i Region Stockhom

Det digitala screeningverktyget FHabian fortsätter att stötta vården i det viktiga arbetet i att diagnostisera patienter med familjär hyperkolesterolemi. Verktyget har funnit i klinisk drift sedan april 2021 och har sedan dess hjälpt till att finna patienter med denna ärftliga (men för vissa, svårupptäckta) diagnos.

Nu satsar Region Stockhom 15 miljoner för att identifiera >50% av de som bär på sjukdomen inom Region Stockholm. Under år 2022 - 2024 är målsättningen att finna närmare 3 700 patienter som idag bär på sjukdomen utan att ha blivit diagnostiserade.

Läs mer om satsningen på Karolinska Universitetssjukhusets hemsida.

FHabian är ett av våra digitala screeningverktyg. För att veta mer, kontakta gärna projektledaren Cecilia Sällström.

Project Manager Health Solutions
Cecilia Sällström